Uskon vakaasti, että kaikki kirjoittamani on totta ja suurta viisautta.
Se on kuitenkin vain minun vakaa uskomukseni, ei tieteellinen totuus. Vain hölmö perustelee mielipiteitään minun uskomuksillani. Vielä vähemmän kenenkään minuakin tyhmemmän uskomuksilla.
2024
Joka kerta kun vilkaisen "viisauksiani", minulle tulee tarve "parannella" niitä. Toisten kanssa juttelemisen jälkeen tarve on vastustamaton. Viisauteni on jalostuvaista sorttia.
Heikin pohteita > Kirjeitä keinutuolistani > Putinin mietteitä käännytyslaista (edit: 2024-12-19)
Kyyditsin Suomen rajalle muutaman kymmenen vierasmaalaista ja käskin sanoa "turvapaikka". Pikkunaapuri meni paniikkiin.
Tein mitä ihmissalakuljettajat ovat jo pitkään tehneet muilla Euroopan rajoilla. Kaikki kärvistelevät saman ongelman kanssa, mutta vain Suomi reagoi kuin olisin ajanut panssarit rajalle.
Ajaisinkin panssareita rajalle, ellei minulla olisi ajokuntoisena vain niin vanhoja romuja, että nauraisivat niille.
Hyvä, että rajalle kyyditsemieni joukkoon sattui oikeasti hädänalaisia pakolaisia. Se vahvisti suomalaisten "juupas-eipäs ole pakolaisia" inttämistä.
Pakolaisia maailmalla on kymmeniä miljoonia. Itsekin olen niitä tuottanut, Syyriassa ja muualla. Ihme, ellei niitä olisi minunkin kyydittävikseni osunut.
Suomalaiset äänestivät voimaan lain, jonka mukaan rajan yli livahtaneet käännytetään heti takaisin Venäjälle.
Ne ainoat oikeat suomalaiset isänmaan ystävät syyttävät lakia vastaan äänestäneitä maanpettureiksi. Järkipuhetta. Venäjän imperiumi olisi jo tuhoutunut, jos minä olisin sallinut väärin äänestämisen. Käännytyslaki tai ei, ihan sama mulle.
Suomalaiset isänmaan ystävät eivät taida toistaiseksi uskaltaa maalittamista kummempaa väärin äänestävien maanpetturien kurittamista. No, hiljaa hyvää tulee. Kun kuria kiristää vähä vähältä, kansa ei huomaa mitään ennen kuin on liian myöhäistä.
Niin kauan kun suomalaiset hakevat maanpettureita vain kansanedustajien ja oppositiopoliitikkojen joukosta, sabotöörini saavat valmistautua rauhassa. Minun väkeni on jo saanut rekrytoitua monta kantasuomalaista, joista moni ei edes tajua olevansa minun hommissani.
Osa sabotööreistäni on sen verran tunareita, että paljastunevat, kun käsken heidät tositoimiin. Suomalaiset yllättyvät, kun näkevät, keitä ovat aidot maanpetturit.
Ken rajalle käy, rajalle jää. Takaisin Venäjän puolelle käännytettyjä en päästä pois raja-alueelta. Autoin heidät ystävällisesti rajalle, mutta takaisin en huoli. Rajansa minunkin ystävällisyydelläni.
Yhtenä päivänä Venäjä on sinulle turvallinen — jopa ystävällinen — maa, seuraavana ei välttämättä. Yhtenä päivänä olet tervetullut matkailija, seuraavana terroristi. Riippuu siitä, mikä milloinkin on Venäjän etu ja siitä päätän minä.
Suomesta käännytetty ei omin avuin pääse raja-alueelta takaisin kotimaahansa ja venäläiset tietävät, että ken auttaa moista terroristia tai jättää hänet ilmiantamatta, lähetetään rintamalle. Jos auttaja on joku vanhempi eukko, mies ja pojat lähetetään tykinruuaksi.
Ehkäpä järjestän seuraavan pakolaisaallon Suomen rajalle loppusyksystä. Siitä tulee hyvää kuvamateriaalia: Suomen käännyttämät naiset ja lapset värjöttelevät nälkäisinä räntäsateessa. Taustalla Suomen rajatolpat ja rajavartijat aseineen. Etäämmällä Suomen lippu liehumassa olisi hyvä lisäefekti.
Suomalaiset pelkäävät erityisesti mustapartaisia nuoria miehiä, joten niitä laitetaan etulinjaan rytyyttämään raja-aitaa.
Videoinnin kannalta maaraja on mainio. Välimerellä eurooppalaiset hukuttavat turvapaikanhakijoiksi pyrkiviä, mutta yön pimeydessä niin, ettei siitä saa sosiaaliseen mediaan shokeeraavaa videomateriaalia.
Videoita voi väärentää, mutta siihen en ryhdy. Meidän tunarien väärennyksille maailma on päässyt nauramaan liian monta kertaa.
Minun propagandakoneistoni on tottunut valehtelemaan omille kansalaisille, jotka eivät uskalla kuin teeskennellä uskovansa, vaikka propaganda olisi miten typerää. Minun propagandistini ovat saaneet palautetta vasta, kun alkoivat jakaa niitä somessa koko maailmaan. Ulkomailla monet ovat uhmanneet minua ja nauraneet meidän propagandavideoillemme. Koko maailma on uhka itäiselle demokratialleni.
Esimiehet käskevät suomalaisia rajavartijoita pakottamaan rajan yli tunkeutuneet takaisin Venäjälle vaikka voimakeinoin. Ikäänkuin olisi muita keinoja.
Suomen ja Venäjän välillä on maastorajaa 1300km. Sitä vahtimaan he tarvitsevat melko monta käännyttäjää. Ehkä vetävät rajan mitan verran jonkinmoista Mannerheim piikkilankaa tai nimeävät raja-aidan jonkun nykyisen hallituksensa ministerin mukaan.
Puolassa epätoivoinen käännytetty puukotti rajavartijaa. Minäkin voisin aseistaa käännytettyjä, vaan entä jos alkavatkin tappaa sotapoliiseja, jotka olen käskenyt pitämään porukan rajan pinnassa? Ihan rupusakkiahan minä noihin hommiin laitan, mutta minulta alkaa rupusakkikin olla vähissä.
Suomalaiset rajavartijat lukevat lehdistä, että esimiehen käskyjen noudattaminen saattaa viedä EU-oikeuteen. Sitä miettivät painiessaan turvapaikanhakijoiden kanssa räntäsateessa tai pakkasessa.
Jotkut suomalaiset ehkä alkavat auttaa metsissä piileskeleviä rajan yli livahtaneita.
— "Hädänalaisia ei saa jättää heitteille!" he huutavat.
— "Terroristien hyysääjiä! Maanpettureita!" huutavat toiset.
Auttajat joutunevat oikeuteen maanpetturuudesta syytettyinä. Valittanevat tuomioistaan EU:lle.
— "Erotaan EU:sta! Muuttakoot maanpetturit EU:hun!" alkavat isänmaalliset aitosuomalaiset huutaa.
Se on oikein hyvä. Olen jo pitkään yrittänyt hajoittaa EU:ta ja nyt alkavat työni tulokset näkyä. EU-vaaleissakin sain viidesosan äänistä — Kypsimmissä maissa kolmasosan.
Minulla on viholliset lähellä ja ystävät kaukana — Afrikassa, Aasiassa ja Etelä-Amerikassakin. Uutiset Suomen rajalta näyttävät näille ystävilleni, ettei Länsi välitä oikeusperustaisesta maailmanjärjestyksestä, ellei siitä ole hyötyä rikkaille valkoisille kapitalisteille.
Kaikki näkevät, että minun kaltaisia realisteja ovat länsimaatkin, vaikka muuta teeskentelevät. Läntinen räkytys, että Minä — Venäjä — noudatan allekirjoittamiani sopimuksia vain kun minua huvittaa, alkaa näyttää tekopyhältä.
Kateeksi käy Välimeren suunnalla toimivia ihmissalakuljettajia. Pohjoiseen Suomen rajoille on niin työläs saada asiakkaita, että jouduin lupaamaan niille ilmaisen ja turvallisen matkan. Tuntuu nololta harrastaa ihmissalakuljetusta tappiolla.
Koska meikäläiset viranomaiset ovat mitä ovat, somessa leviää kaikenlaisia ikäviä juttuja venäläisten viranomaisten ahneudesta ja tylyydestä. Maineeni jalona ihmissalakuljettajana kärsii.
Muuttuisiko mikään, jos alkaisin maksaa virkamiehille kunnon palkkaa? Vaan mistä rahat? Wagner tuo Afrikasta kultaa ja timantteja, mutta pyhän Venäjän imperiumin pelastaminen natseilta on kallista.
Maailmalla ei enää uskota sitäkään lupaustani, että Suomeen pääsee kuka vaan sosiaaliturvalla elämään. Tietävät senkin, että raja on kiinni.
Mikä mättää? Käskin tehdä Venäjästä disinformaation suurvallan niin, että kukaan ei totta todeksi usko vaan valitsee meidän tarjoamistamme valheista mieleisensä.
Onkohan trollitehtaiden jengi ruvennut ryyppämään? Täytyy pelotella ne töihin. Tulos tai ulos — ikkunasta.
Enköhän minä kuitenkin saa Suomen rajalle turvapaikanhakijoita. Konstit on monet. Ja onneksi Euroopassa on iso harmaa talous, joka tarvitsee halpaa orjatyövoimaa. Sekin voittaa monen kotiolot. Mainio vetovoimatekijä.
Mutta jos Eurooppa älyää virtaviivaistaa turvapaikka- ja siirtolaispolitiikkansa, minun ei enää kannata jatkaa tätä touhua. Liian kallista ja tehotonta kiusantekoa.
Jos lopetan porukan pukkaamisen Suomen rajalle tulen tukeneeksi käännytyslakia kannattaneita: Putinilta meni pupu pöksyyn, kun säädimme ylimaallisen vahvan lain."
No heh, ikävästi sanottu minusta. Kostaisin, ellei minun kannattaisi heitä tukea. Hyvä, että maailmalla opitaan suhtautumaan lakeihin ja sopimuksiin minun tapaani pragmaattisesti.
Aitosuomalaiset käännytyslain kannattajat ihailivat minua avoimesti ennen kuin ryhdyin pelastamaan Ukrainaa. Nyt ovat suut supussa, mutta yhä meillä on samat tavoitteet: Oikeusvaltion ja sääntöperustaisen maailmanjärjestyksen romuttaminen. EUn hajoittaminen. Ei huono tukea heitä.
Käännytyslain vastustajien kannatus heikkenee, jos lopetan kyyditykset. Heille huudetaan "Katsokaa, vastustamanne laki pelasti isänmaamme."
Oikein hyvä, jos menettävät kannatusta. Ovat v-mäistä väkeä. Varsinkin ne vihreät, jotka ovat räkyttäneet minulle siitä saakka, kun ryhdyin pelastamaan Venäjän imperiumia perikadolta. Sananvapaus, ihmisoikeudet, riippumaton oikeuslaitos, demokratia, kansojen itsemäärämisoikeus — mistä ne kaikkea tuollaista keksivätkin.
Täytyy keksiä joku uusi jekku, jotta pääsevät säätämään seuraavaa poikkeuslakia.
Suomen laki —> Suomen poikkeuslakikokoelma
Minun laillani hallitsemisesta ja EU:sta ajattelevia vaikuttaa suomalaisistakin olevan noin joka viides, mutta minulle julkisesti myötämielisiä (tai minua pelkääviä) on harmittavan vähän. Orbanin — nöyrimmän palvelijani — ihalijatkin ovat Suomessa hiljenneet. Tuskin kuitenkaan ovat mieltään muuttaneet.
Orbanin mafiaa minun pitääkin muistaa tukea, ettei käy kuin Puolan kanssa, vaikka en minä Puolaakaan vielä menetetyksi katso.
Onneksi olen onnistunut (n)ostamaan Eurooppaan monia minulle myötämielisiä poliittisia liikkeitä.
Maailma on täynnä mahdollisuuksia jämäkälle miehelle, joka ei anna idealismin ja empatian rajoittaa itsensä toteuttamista.
Valta ja raha hakeutuvat alaisuuteesi, kunhan et anna niille muuta mahdollisuutta.
Heikin pohteita > Kirjeitä keinutuolistani > Green Border (edit: 2024-12-19)
Elokuva Green Border kertoo turvapaikanhakijoista, jotka Valko-Venäjä on huijannut Puolan rajalle. He luulevat pääsevänsä turvallisesti Eurooppaan, mutta jäävät palloteltavaksi edestakaisin rajan yli.
Usein turvapaikanhakijoista puhutaan uhkaavana muukalaisten laumana, joka yrittää vilpillisen keinoin tunkeutua maahamme. Elokuvan näkökulma on turvapaikanhakijoiden ja heidän auttajiensa ja sellaisena elokuva on muistutus siitä, että turvapaikanhakijat ovat ihmisiä ja heitä pitäisi kohdella ihmisinä.
Tarina on fiktiota, mutta uskon, että kaikkea siinä kerrotun kaltaista on saattanut ja saattaa tapahtua Euroopan rajoilla. Uskon mahdolliseksi, että
— turvapaikanhakijoita kohdellaan epäinhimillisesti, jopa väkivaltaisesti;
— viranomaisten annetaan salaa rikkoa lakeja ja kansainvälisiä sopimuksia sen sijaan, että avoimesti ja rehellisesti muutettaisiin niitä tai irtisanouduttaisiin niistä;
— turvapaikanhakijoiden joukossa on aidosti hädänalaisia;
Elokuva kertoo, miltä rajavartijoiden ja poliisien toiminta tuntuu turvapaikanhakijoista ja heidän auttajistaan — julmana epäoikeudenmukaisena käytöksenä ja junttimaisena läpänheittona. Yhden rajavartijan ahdistuksen kautta sentään käsitellään heidän työnsä ja inhimillisyyden välistä ristiriitaa.
Elokuva ei pyri esittämään ratkaisua pakolaisongelmaan. Yhteisestä inhimillisestä ratkaisusta ei olekaan helppo sopia EU-maiden kesken. Jos luovumme inhimillisyyden vaatimuksesta, ratkaisuja löytyy vaan mistä kaikesta luovumme, jos luovumme inhimillisyydestä?
Sivistys ja barbaria ovat kuin demokratia ja diktatuuri. Parikymmentä vuotta sitten monet teollisuuden edustajat ihastuivat kiinalaisen diktatuurin tehokkuuteen. Nyt ihastus on laimennut. Samoin käy, jos turvaudumme barbariaan. Oikeusvaltio- ja ihmisoikeus- periaatteista luopumisen kääntöpuoli paljastuu ajan myötä.
Haluamme uskoa olevamme täysin epäitsekkäitä jaloja ihmisiä, mutta todellisuudessa minäkin olen valmis tekemään nolottavan vähän hädänalaisten hyväksi. Ristiriitaan on kaksi ratkaisua: Toteamme, että "empatia ei sovi politiikkaan" tai turvaudumme toiseuttamiseen:
Leimaamme turvapaikanhakijat onnenonkijoiksi, jotka ovat uhka kulttuurillemme ja yhteiskuntarauhallemme. "Pihtiputaan mummo jää ilman eläkettä kun verovarat tuhlataan elintasopakolaisten hyysäämiseen!" Negatiivisen käsityksemme tueksi poimimme netistä negatiivisia "some-totuuksia". Helppoa, sillä eihän kukaan kenestäkään someen mitään positiivista kirjoita eikä kukaan tarkista, mitkä ikävistä uutisista ovat totta, mikä valhetta.
Minun ratkaisuni: En tee mitään, mutten liioin valita, jos Suomen valtio auttaa hädänalaisia. En valita, vaikka veroprosenttini kasvaisi.
Turvapaikanhakijat eivät ole yhtenäinen "lauma". Heillä ei ole muuta yhteistä kuin, että he hakevat turvapaikkaa.
— Jotkut tulevat perinteisestä meille oudosta ja ehkä vanhoillisestakin heimokulttuurista, toiset ovat liberaaleja ja minua enemmän maailmankansalaisia
— Joillekin kulttuurimme on tuttu, mutta toisille tapamme ja kulttuurimme on vieras
— jotkut pakenevat omaa kulttuuriaan, toiset takertuvat siihen
— Heissä on tarvitsemiamme ammattilaisia, mutta myös ammattilaisia, joiden taidoilla ei meillä ole tarvetta
— On korkeastikoulutettuja ja on lukutaidottomia
— Joillain on perusteet turvapaikkaan, toiset hakevat turvapaikkaa perusteetta — joko ymmärtämättömyyttään tai huijaustarkoituksessa
Joskus on haastavaa selvittää, kenen tarina on totta, kenen muunneltua totuutta, kenen täyttä valhetta. Kenen olisi helppo kotoutua kulttuuriimme, kuka pakenee omaa kulttuuriaan, kuka haluaa siihen takertua.
Kaikki ovat kuitenkin inhimillisiä olentoja, kunnes toisin todistetaan. Etniseen alkuperään, uskontoon, ihonväriin, ... perustuvat stereotyyppiset ennakkoluulot eivät todista mitään. Jos joukosta paljastuu vaikkapa ISIS-terroristi, se ei todista mitään muiden epäinhimillisyydestä.
(On hyödyllistä pohtia, miksi viattomana syntynyt ihmislapsi vinksahtaa julmaksi terroristiksi, mutta jätän sen pohdinnan toisaalle. Terroristiksi vinksahtanut on terroristi ja sellaisena kohdeltakoon.)Jos lähtömaassa valtio on vihollinen eikä siellä selviä edes hengissä suomalaisella rehellisyydellä, käsitys hyvinvointivaltion kansalaisen roolista saattaa aluksi olla hukassa. Pitää kyetä keskustelemaan ystävällisen avoimesti yhteiskuntiemme, tapojemme ja arvojemme eroista.
Erilaisten kulttuurien yhteiselo on mielenkiintoista ja antoisaa, mikäli kaikki suostuvat näkemään ne oman kulttuurinsa puolet, jotka estävät lämminhenkisen yhteiselon. Nyt tuntuu, että pakolaiset ja muutkin muualta tulleet "eristetään" omiin oloihinsa ja katsoa kyräillään, kotoutuvatko NE, oppivatko suomalaisille tavoille.
Pakolaisilla on takanaan rankkoja kokemuksia eivätkä he ole halunneet kotiseutuaan jättää, joten ei ihme, elleivät kaikki heistä omin avuin heti kotoudu suomalaiseen kulttuuriin ja solahda meikäläiseen työelämään. Ainakin osa haaveilee kotiin pääsystä.
Osa kotoutuu sujuvasti, mutta heistähän ei kukaan someen kirjoita.
Turvapaikkaa hakevat sellaisetkin, jotka eivät kotiseudullaan ole sodan tai vainon takia hengenvaarassa eivätkä siten oikeutettuja turvapaikkaan. (Ei nälänhätä eikä kotiseudun muuttuminen elinkelvottomaksi ilmastonmuutoksen takia ole perusteita saada turvapaikkaa.) Heidän takiaan kai kaikki turvapaikanhakijat on leimattu "elintasopakolaisiksi".
Tänne pyrkivät kuvaavat tarkkanäköisesti ja totuudenmukaisesti, kuinka surkeat tulevaisuuden näkymät heillä on kotimaissaan ja kuinka mahdoton siellä on mihinkään vaikuttaa. Varmaan minäkin pyrkisin pois moisista oloista.
Monilla heistä on kuitenkin liian optimistinen käsitys mahdollisuuksistaan livahtaa Eurooppaan ja edellytyksistään pärjätä täällä. Ovat ehkä kuulleet epämääräisiä juttuja kavereista, jotka tienaavat hyvin Euroopan pimeillä työmarkkinoilla.
Laittomat siirtolaiset pimeissä töissä vailla mitään oikeuksia hyödyttävät kansantaloutta, mutta olisi Euroopalla varaa siihenkin, että siirtotyöläisillä olisi virallinen asema.
Tämän vuoden Nobel-palkittujen tutkimusten mukaan
Lähtömaiden "työntövoimaa" pitäisi vähentää. Kehitysmaatutkijoilla lienee ajatuksia, miten voisimme vahvistaa kansalaisyhteiskuntaa ja demokratiaa korruptoituneissa maissa niin, että elämä siellä näyttäisi tarjoavan muutakin kuin kärsimystä ja pelkäämistä.
Käymme kauppaa ja meillä on teollista yhteistyötä maiden kanssa, joissa hallitseva eliitti ei välitä kansalaisten hyvinvoinnista. Ehkä tässä olisi mahdollisuus vaikuttaa. Tosin Kiina ja köyhien maiden kansasta piittaamaton hallitseva eliitti löytänevät helposti yhteisymmärryksen: Sulle-mulle-kansalle-ei-mitään.
Ymmärtääkseni kehitysyhteistyö pyrkii vahvistamaan kansalaisyhteiskuntaa niin, että kansa kykenisi paremmin valvomaan etujaan. Kannattaa jatkaa.
Ei ole erityisesti meidän vikamme, että maailmassa muutamaa miljardia ihmistä elää surkeissa oloissa, joita he eivät voi muuttaa, mutta on meidän etumme — ainakin jälkeemme tulevien sukupolvien etu, että maailma kehittyy parempaan suuntaan. Mitä enemmän maailmassa on epädemokraattisesti hallittuja maita, sitä enemmän Venäjällä, Kiinalla, ... on "ystäviä".
Siksi ei ole mitenkään tyhmää, että omalta pieneltä osaltamme yritämme "parantaa maailmaa" ja ylläpitää sivistystä.
Pitkä englannninkielinen juttu toiseuttamisesta
Heikin pohteita > Kirjeitä keinutuolistani > Tik Tokin sensurointi (edit: 2024-12-19)
Laitaoikeiston mielestä oli demokratian vastaista mitätöidä Romanian presidentin vaalit sillä perusteella, että Venäjä kampanjoi muun muassa Tik Tokissa mieleisensä ehdokkaan puolesta.
Laitaoikeisto ei halua sosiaalista mediaa kontrolloitavan, koska se on mainio työkalu populistisen öyhötyksen levittämiseen.
Meidän vaaleissamme minä haluan tietää, onko jonkun ehdokkaan kannattaja suomalainen vain vieraan vallan agentti. Haluan myös tietää, onko ehdokkaan puolestapuhuja ihminen vai tekoäly — botti, tai mikä lie.
Jos vaalipuheessa poikkeuksellisesti on jotain asialta vaikuttavaa, haluan tietää, onko se totuus, koko totuus ja vain totuus. Olisi hienoa, jos joltain tekoälyltä voisi kysyä, mitä eri tahot ovat eri aikoina asiasta lausuneet.
Puolueetonta tekoälyä odotellessa noudata peukalosääntöä: Kerran valehtelija, aina valehtelija. Valehtelua on sekin, jos jättää jotain kertomatta. Kaikenlainen vihjailu on valehtelua: "Kysyn vaan ..."
Haastavimpia ovat vaalipuheet, jotka herättävät vahvoja tunteita puolesta tai vastaan. Ne pitäisi kyetä ohittamaan populistisena öyhötyksenä.
Tunteemme antavat meillä tärkeitä signaaleja mielipiteen muodostuksen tueksi. Populistit kuitenkin herättelevät tunnemaailmamme pimeitä voimia. Niitä kannattaa tutkia, jos kykenee vastustamaan niiden vetovoimaa. Äänestämiseen niiden ei pidä antaa vaikuttaa.
Heikin pohteita > Kirjeitä keinutuolistani > Uhriutuminen (edit: 2024-12-19)
Populistisen identiteettipolitiikan ydintä ovat uhriutuminen ja viholliskuvien luominen.
— NE ( = moraaliton hallitseva eliitti, verottaja ja muut sellaiset) sortavat MEITÄ ( = ahkeraa, reilua ja rehellistä kansaa) ja tuhlaavat rahamme
— NE ( = terveysnatsit yms.) pilkkaavat MEIDÄN elämäntapaamme ja yrittävät kieltää vähäiset nautintomme
— NE ( = mikä hyvänsä sopivasti omasta porukasta erottuva ryhmä) uhkaavat MEIDÄN vapauttamme, toimeentuloamme, yhteiskuntamme moraalia ja perusarvoja, ...
— NE ( = asiantuntijat, media, yliopistot) tukevat yllämainittuja valehtelemalla MEILLE.
"Kun valhetta toistaa riittävän sinnikkäästi ja johdonmukaisesti, se muuttuu todeksi" toisteli Goebbels alaisilleen ikivanhaa propagandan tekijän viisautta.
Monia houkuttaa uskoa valheisiin, joiden mukaan ME jalot ylivertaiset olisimme vauraita ja kautta maailman pelättyjä ja arvostettuja, ellei olisi NIITÄ roistomaisia iilimatoja.
Vihapuhe nostattaa adrenaliinihumalan. Se vahvistaa pelon tunnetta, mutta myös lisää itsevarmuutta. Adrenaliini saa monimutkaiset ongelmat ja konfliktit näyttämään mustavalkoisilta ME vastaan NE taisteluilta.
"Kun joutuu puolustamaan itseään äärimmäistä uhkaa vastaan, monimutkaiset moraalipohdinnat täytyy unohtaa". Tuntuu mukavan selkeältä vihata NIITÄ ja haaveilla "kostosta".
Uwa Iduozeen: Kun sortajat päättävät ...
Ihmiset ovat aina tiedostaneet, että omaa toimintaansa voi oikeuttaa omaksumalla uhrin identiteetti. Se on ikivanha keino rakentaa kansakuntia yhdistäviä sankaritaruja ja väittää syrjintää ja väkivaltaa itsepuolustukseksi. On kunniakasta puolustaa isänmaan lapsia ja naisia.
Äärijärjestöjä tutkineet yhdysvaltalaispsykologit Stephen Reicher ja Yasemin Ulusahin käyttävät termiä dominant group victimhood - vapaasti suomennettuna hallitsevan ryhmän uhriutuminen. Termi kuvaa ajatusmallia, jossa yhteiskunnan valta-asemassa oleva ryhmä ottaa itselleen uhrin roolin.
Uhriksi heittäytyjiä yhdistää tunne valta-aseman menetyksestä ja katkeroituminen siitä, että ansaituksi koettuja etuja ollaan menettämässä joillekin, jotka eivät niitä ansaitse. Järjestyksen palauttaminen keinoja kaihtamatta on silloin suorastaan moraalinen velvoite.
Kun uhattuna on oman yhteisön olemassaolo, sitä vastaan hyökkäävät viholliset lakkaavat olemasta ihmisiä – oli uhka todellinen tai ei.
Kun mieltää itsensä uhriksi, on äärimmäisen vastahakoinen tunnistamaan omia etuoikeuksiaan ja muiden kokemaa kärsimystä, koska kokee itse olevansa sorrettu. Muistutukset yhteiskunnan rakenteellisista epäkohdista kaikuvat kuuroille korville, koska todellisia sortajia” ovat NE.
Jos yhteiskunta näyttäytyy nollasummapelinä, jossa kaikki, minkä muut saavuttavat, on automaattisesti itseltä pois, voi kokea olevansa uhri ja vastustaa kaikkea mikä liikkuu.
Heikin pohteita > Kirjeitä keinutuolistani > Viisaat vastuulliset ja lusmu enemmistö (edit: 2024-12-19)
Orpon hallituksen puheet tuovat mieleeni Kiplingin runon "white man's burden".
Mielleyhtymät, joita alitajuntani tuottaa, saattavat kertoa enemmän alitajunnastani kuin tosimaailmasta. Kerron niistä silti.
Orpo tuntuu puhuvan kahdesta eri yhteiskuntaluokasta: 1) Viisaat ja ahkerat vastuunkantajat; 2) ei niin viisaat, vastuuta pakoilevat laiskat lusmut.
Vauraus on merkki vastuullisuudesta ja ahkeruudesta, köyhyys laiskuudesta. Vauraat maksavat verot, joilla laiskat elätetään.
Vastuulliset joutuvat kyylämään lusmuja, etteivät NE pääse siipeilemään ahkerien ja yritteliäiden työn hedelmillä. Laiskoja ei saa tekemään hyödyllistä työtä kuin piiskaamalla: "Nehän eivät sohvalta nouse niin kauan kuin sosiaalituet riittävät kaljaan."
Vähemmän viisasta kansanosaa viisaat vastuulliset joutuvat ohjaamaan kädestä pitäen elämään järkevästi. Vain viisaat tietävät, millaiseen uraputkeen tyhmemmät kannattaa työntää. Niiden touhut lipsuvat tehottomaksi haahuiluksi, jos niille antaa vapauden ajatella itse.
Demokratiassa tyhmät estävät typerällä jänkkäämisellään järkevien päätösten tehokkaan toimeenpanemisen, joten viisaiden pitää ottaa ohjat. Tiukan paikan tullen demokraattisen oikeusvaltion periaatteista pitää luopua, koska perustuslakifundamentalistit eivät tajua realiteetteja eivätkä osaa ajatella kokonaisuuksia.
"Pulinat pois, kansa on puhunut!" Demokratia tarkoittaa, että 51% äänistä saaneen koalition ei tarvitse muita kuunnella eikä muista välittää. Eihän ne mitään mistään edes ymmärrä.
Yliopistoväki perustelee akateemista vapautta sillä, että tutkimiseen motivoituneilla ja tutkimusalueen syvällisesti tuntevilla on paras käsitys siitä, mihin heidän kannattaa aikansa käyttää. Väärin!
Yliopistot pitää saada talouselämän ohjaukseen. Hallituksen pitää varmistaa, ettei käynnistetä hallitusohjelman kannalta sopimattomia tutkimuksia eikä rahoiteta niskuroivia tutkimusyksiköitä. Jos rahaa on lipsahtanut hallitusohjelman uskottavuutta nakertavaan "tieteelliseen tutkimukseen", tulosten julkaiseminen pitää yleisen edun nimissä estää.
Yliopistoihmiset sanovat, että jos haluttu lopputulos osataan määritellä etukäteen, asiassa ei ole mitään tutkittavaa. Vielä hirveämpää, he väittävät, että luova mieli — tärkeiden oivallusten tekeminen — vaatii aikaa keskittyä rauhassa.
Tuo kertoo yliopistoväestä kaiken oleellisen: Eivät ymmärrä mitään talouselämän tarpeista eivätkä tuloksellisesta projektitoiminnasta. Haluavat istuskella mukavasti kammionsa nojatuolissa 'viisauksia' mietiskellen ja matkustella konferensseissaan.
Haluavat "tutkia" mongolialaista kurkkulaulua ja mikä milloinkin sattuu kivalta tuntumaan. Onko kurkkulaulun tutkiminen tuottanut innovaatiota? Onko syntynyt yhtäkään kurkkulaulu-startupia?
Kaiken huipuksi akateemiset filosofit kammioistaan ehdottelevat dialogia, joka auttaisi ymmärtämään eri osapuolien näkemyksiä: Ei tehtäisi päätöksiä, ei neuvoteltaisi, ei väiteltäisi vaan yritettäisiin oppia ymmärtämään toinen toistemme outoa ajattelua ja outoja näkemyksiä.
Ei hallituksella ole outoja näkemyksiä. Meillä on erinomainen hallitusohjelma. Oppositiolla on typeriä ajatuksia, mutta ei mikään dialogi auta takomaan järkeä heidän päähänsä.
Yliopistolaiset vetoavat transistoreihin, Maxwellin yhtälöihin ja suhteellisuusteoriaan. Mikään "tuottava projekti" ei kuulemma olisi niitä keksinyt. Entä sitten? Nythän meillä ne jo on ja paljon muitakin yhtälöitä.
Vihervasemmistolaiset päivystävät dosentit ja kukkahattutädit vaahtoavat ilmastonmuutoksesta, luontokadosta ja ties mistä muka tieteellisinä totuuksina. Koska vähemmän viisas osa kansasta uskoo tuollaista disinformaatiota, annamme niiden ymmärtää, että otamme uhat vakavasti.
Onneksi viisas vastuullinen vähemmistö ymmärtää pikku vihjeestä, ettemme ota tosissamme moisia höpinöitä. Poliittinen realiteetti kun on, että vihreään siirtymään rahaa kaatamalla ei saa valtion taloutta kuntoon yhdessä vaalikaudessa eikä siten voita vaaleja.
Vauraudessa sinänsä ei ole mitään väärää, paheksuttavaa eikä kadehdittavaa.
On turha kiistellä siitä, saavatko kaikki kaikkea hyvää tasan tarkkaan ansionsa mukaan. Riittää, ettei kukaan kärsi nälkää ja vilua eikä liioin rikastu kanssaihmisten, tulevien sukupolvien tai luonnon kustannuksella.
Kaikkien pitäisi asennoitua elämään yrittäjämäisesti:
— Miten voimme olla parhaiten hyödyksi?
— Miten asiat voi tehdä nykyistä fiksummin?
— Olla yritteliäs ja rohkean aloitteellinen vaikkei varsinaiseksi yrittäjäksi haluaisikaan
Henkilökohtaista vaurastumista se ei takaa, mutta yrittämättä ja ahkeroimatta emme pärjää.
Moni on vaurastunut tekemällä ahkerasti ja fiksusti töitä, joista koko yhteiskunta hyötyy. Hyvällä tuurilla jotkut heistä päätyvät miljonääreiksi ilman, että heidän vaurautensa on keltään pois.
Huonolla tuurilla fiksu ja ahkera yrittäjä voi päätyä konkurssiin. Sen hän joutuu kantamaan yksin.
Jotkut ovat vaurastuneet ovelasti hyväksikäyttämällä vähemmän ovelia tai heikommassa asemassa olevia tai ryöstöviljelemällä luontoa. Moraalittomia hillitsemään pitää demokraattisesti sopia säännöt.
Monissa yhteiskunnissa valtaa on lipsunut ökyrikkaille ( = ökyilevä rikas). On melkoinen haaste estää, että rahalla ei pääse ostamaan valtaa, ohittamaan demokraattista päätöksentekoa.
Valta, joka perustuu vaurauteen eikä osaamiseen eikä ahkeruuteen johtaa velttoon "kahden kerroksen väkeä" kulttuuriin. Jossain vaiheessa 1700 tai 1800-luvulla köyhinä pidettiin niitä, jotka joutuivat tekemään työtä elääkseen. Rikkaita olivat ne, joilla oli "independent income", eli elivät perityn omaisuuden tuotoilla. Vauraus keskittyi, luokkaerot kasvoivat eikä ahkeruus, yritteliäisyys ja osaaminen auttanut etenemään yhteiskunnassa. Peritty asema ratkaisi. (Perustuu minun käsitykseeni historiasta)
Perityn varallisuuden voi sijoittaa yhteiskuntaa hyödyttävällä tavalla, mutta varmempaa on, että demokraattisesti hallittu yhteiskunta verottaa perintöjä ja sijoittaa koulutukseen, tutkimukseen ja kansanterveyteen. Kunhan verottaa kohtuudella. On terveen inhimillistä, että oma jälkipolvi on muita tärkeämpää.
Moni puurtaa julkisella sektorilla yhteiseksi hyväksi niin pienellä palkalla, ettei se riitä kohtuulliseen elämään. Ilman julkista sektoria kukaan ei vaurastuisi reiluin keinoin. Julkinen-yksityinen ja julkinen-vientiteollisuus -keskustelu ei meillä ole päässyt itse asiaan vaan perustuu ties mistä periytyviin uskomuksiin, joita poliitikot käyttävät hyväkseen.
Monia ärsyttävät "sosiaalipummit", jotka laiskottelevat ahkerien ja tunnollisten veronmaksajien rahoilla. Onhan heitäkin, mutta vain pieni vähemmistö yhteiskunnan tukea saavista. Yhteiskunnan rakentaminen sille oletukselle, että kaikki työttömyyskorvauksia ja muuta sosiaaliturvaa nostavat ovat "sosiaalipummeja" hyydyttää järkevän toiminnan ja tuhoaa me-hengen.
On oma erillinen hankkeensa selvittää, millaisia nämä "sosiaalipummit" ovat, miten heistä on sellaisia tullut, paljonko heitä oikeasti on ja mitä tehdä ihmisille, jotka eivät kykene tai eivät halua tehdä mitään hyödyllistä. Heitä on sekä tukien saajien joukossa että työpaikoilla.
Siitä pitää lähteä, että enin osa ihmisistä on vastuullisia ja valmiita ahkeroimaan ja monilla on halu saada aikaiseksi jotain yhteiskunnan mielestä hyödyllistä.
Heikin pohteita > Kirjeitä keinutuolistani > Vasen — oikea (edit: 2024-12-21)
Monellako eri tavalla puheet vasemmistosta ja oikeistosta ymmärretään?
Tulevaisuus ei ole uusi eilinen. "Future ain't what it used to be."
Tulevaisuudessa oikeasti tärkeät ajatukset ovat vasemmisto-oikeisto jaon ulkopuolella.
"Vapaat markkinat ja yrittämisen vapaus takaavat hyvinvoinnin kaikille"
"Markkinaliberalismi johtaa eriarvoisuuteen, sallii ihmisten hyväksikäytön."
"Ahneuden itsekkyyden ohjaama kapitalismi pilaa elinympäristömme ja tulevien sukupolvien hyvinvoinnin. Valtiojohtoinen talous takaa oikeudenmukaisuuden."
"Valtiojohtoinen suunnitelmatalous ei ole missään koskaan toiminut. Asioita ymmärtämätön keskusjohto pakottaa noudattamaan typeriä käskyjä. Ketään ei motivoi palvella varastelevaa keskusjohtoa."
"Kateelliset vasemmistolaiset haluavat jakaa itselleen ahkerien ansaitseman vaurauden."
"Ihmistä motivoi ahkeroimaan vaurastumisen mahdollisuus, amerikkalainen unelma."
"Demokraattinen päätöksenteko kompastuu 'siltarumpupolitiikkaan'. Poliitikot eivät välitä yhteisestä edusta, vaan ohjaavat verovaroja äänestysalueilleen jakamalla valtiontukia hyödyttömiin hankkeisiin ja auringonlaskun aloille. Populistisesti tunteisiin vetoamalla he saavat äänestäjänsä uskomaan, että he ovat alueen ainoa turva muuta Suomea vastaan. Heidän ymmärryksensä ei edes riittäne mielekkäiden hankkeiden suunnitteluun."
"Oikealla tavalla säänneltynä markkinat ja vapaa yrittäjyys takaavat varmimmin hyvinvoinnin nykyisille ja tuleville sukupolville. Sääntelystä pitää päättää demokraattisesti."
Ehkei kannata puhua vasemmistosta ja oikeistosta vaan siitä, mikä on oikeanlaista sääntelyä. Fiilispohjainen spekulointi ilman konkretiaa ei johda inttämistä kummempaan.
— Konservatiivien mielestä sivistyksen mitta on oman viiteryhmän perinteisten arvojen ja perinteiden kunnioitus.
— Konservatiivit vaativat kaikkia elämään heidän tavallaan heidän arvojensa mukaan.
— Liberaaleille kaikki käy, kunhan kunnioitetaan ihmisoikeuksia ja yksilön vapauksia.
— Konservatiivit haluavat säilyttää suomalaisen kulttuurin kaikin puolin nykyisellään. Muista kulttuureista tänne muuttavien pitää suomalaistua.
— Liberaalien mielestä erilaisten kulttuurien yhteiselo on mielenkiintoista ja opettavaista. Liberaalit ovat valmiita näkemään vaivaa yhteiselon onnistumiseksi.
— Konservatiivit suhtautuvat torjuvasti väitteisiin, että meidän pitäisi muuttaa elämäntapojamme esimerkiksi luontokadon ja ilmastonmuutoksen takia.
— Liberaalit suhtautuvat avoimesti muutoksiin. Jotkut jopa kaipaavat muutosta, uutta, vaihtelua.
Jonkinmoinen korrelaatio on konservatiivisuuden ja oikeistolaisuuden välillä ja liberaaliuden ja vasemmistolaisuuden välillä, mutta selvempää olisi puhua kulloinkin esillä olevasta asiasta.
Tutkijoiden sopii selvitellä, mikä tekee ihmisestä konservatiivin tai liberaalin.
"Vahva viisas johtaja ja selkeä valtahierarkkia takaavat varmimmin olemassaolevan yhteiskuntajärjestyksen. Autoritäärinen hallinto pitää epärealistiset haahuilijat aisoissa ja epäsosiaaliset ainekset kurissa."
"Tietyillä ryhmillä ja tietyissä asemissa olevilla on muita suurempi viisaus hoitaa yhteisiä asioita. Vauraus ja korkeaan asemaan nouseminen on osoitus viisaudesta."
"Demokratiaan kuuluu, että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet vaikuttaa yhteisten asioiden hoitoon."
"Autoritäärissä järjestelmissä eliitti sortuu kahmimaan itselleen etuja kansan kustannuksella."
"Autoritäärisessä järjestelmässä parhaat ja osaavimmat eivät pääse etenemään, koska valtaapitävä eliitti alitajuisesti uskoo, että paras osaaminen aina löytyy eliitin sisältä. Lisäksi eliitti varmistelee asemiaan ja arvostaa lojaaliutta itseään kohtaan."
"Vahvoiksi johtajiksi valikoituu tyyppejä, jotka kokevat itsensä muita viisaammiksi valistuneiksi itsevaltiaiksi eivätkä siksi ymmärrä ottaa vakavasti eriäviä näkemyksiä."
"Koska yksittäisen ihmisen ajattelu on rajallista, vahvat itseensä yli muiden luottavat johtajat tekevät virheitä. Koska heillä on nöyriä alamaisia, virheet toimeenpannaan tehokkaasti ja seuraukset ovat vakavia.
"Jokainen on oman onnensa seppä ja "huono-osaisuus" johtuu laiskuudesta."
"Yhteiskunnan pitää varmistaa, että muillakin kuin etuoikeutetuilla on mahdollisuus kehittää itseään täysipainoisesti. Huono-osaisuus johtuu siitä, että heikompia käytetään hyväksi"
Emäntä piialle: "Miinan pitää ymmärtää, että toiset on luotu ajattelemaan ja käskemään, toiset tottelemaan"
"Nykyään on aiempaa vaikeampi nousta "suurmieheksi", kun yksi ja toinen osaa lukea"
"Toimivassa yhteiskunnassa pitää olla työnjako. Kaikista ei ole kaikkiin tehtäviin."
"'Kansa' tuntee perusteetonta herravihaa"
Jotkut ovat juuttuneet vuosikymmenien takaiseen maailmaan.
Näiden joukossa "oikeisto" ajattelee, että "vasemmisto" ihannoi neuvostokommunismia, eikä ymmärrä sitä diktatuuriksi. "Oikeisto" pelkää, että "vasemmisto" haluaa Suomesta itäisen kansandemokratian.
"Vasemmiston" mielestä "oikeisto" ihannoi kritiikittä amerikkalaisuutta ja on sokea sen imperialismille ja miten se tukee oikeistodiktatuureja.
Kylmän sodan "oikeiston" mielissä "vasemmisto" yhdistyy neuvostokommunismiin ja "oikeisto" vapaaseen maailmaan.
Kylmän sodan "vasemmisto" muistelee Chilen vallankaappausta, USAn kansalaisoikeustaistelua yms.
USAn imperialistista sotaa Vietnamissa vastustivat "edistykselliset" kautta maailman.
Kylmän sodan "oikeisto" ei ole toipunut siitä, että virallinen Suomi vaikeni Neuvostoliiton imperialismista, sisäisistä julmuuksista yms. Todellisuudessa kaikki puoleet oikealla ja vasemmalla olivat suomettuneita, mutta koko kansa ei.
Satakaan vuotta ei oikein näytä riittävän, että kykenisimme tarkastelemaan kylmänviileästi sisällissotaamme. Kylmää sotaa siis kai käymme vielä vuosikymmenet.
Ääriliikkeistä kannattaa jättää pois lisämääreet -oikeisto ja -vasemmisto. Öyhötys on öyhötystä.
Jotkut öyhöpopulistit ovat ottaneet isänmaallisuuden keppihevoksekseen. Perinteisesti oikeisto on korostanut isänmaallisuuttaan ja pitänyt vasemmistoa epäisänmaallisena. (Vaikka kaikki kyllä lähtivät sotaan isänmaata puolustamaan.)
Etnonationalismi on olennainen osa öyhöpopulismia, mutta etnonationalisti voi kai olla öyhöttämättäkin.
Öyhöttäjiä näyttää ottavan päähän, jos joku tietää, osaa tai saa aikaiseksi jotain, saa positiivista huomiota tai on merkittävässä asemassa yhteiskunnassa. Minulle on öyhöttäjistä syntynyt vaikutelma, että he eivät mielestään saa ansaitsemaansa arvostusta ja valtaa ja alkavat siksi "kuseksia toisten nurkkiin".
He sabotoivat yhteiskunnan toimintoja ja yrittävät pilkkaamalla mitätöidä muiden saavutukset ja yritykset tehdä jotain hyödyllistä. Erityisesti öyhöttäjät pilkkaavat kaikenlaista "maailmanparantamista". Öyhöt ovat kovia jätkiä, eivät mitään kukkahattutätejä.
Öyhöttäjä haluaa kukkulan kuninkaaksi eikä osaa suhtautua siihen, että me kaikki olemme täällä kusiaisen valtuuksin, kuten Havukka-Ahon ajattelija asian ilmaisi. Muurahaispesässä jokainen on tärkeä vaikkei yksikään ole erityisen tärkeä. Paitsi kuningatar.
Ihmisten maailman infrastruktuuria ja instituutiota kun pysähtyy tarkastelemaan, muurahaispesältä tämä näyttää. Tarvitaan valtavasti työmuurahaisia pitämässä homma pyörimässä. Työnjako on tietysti monimutkaisempi kuin muurahaispesässä.
Entä syrjäytyneet ja syrjäytetyt?
Yhdysvalloissa moni on niin turhautunut huonoon terveydenhoitoon, että juhlii sankarina murhaajaa, joka ampui terveysvakuutuksia hoitaneen yhtiön toimitusjohtajan. Eivät kai sentään oikeasti murhaamista kannata vaan tapaus sai ihmiset purkamaan turhautumistaan toimimattoman terveydenhoidon aiheuttamiin kärsimyksiin.
Miten toimii tavallinen empaattinen yhteisö?
Emme kaikki saa yhtä hyvin eväitä elämään eivätkä maailman myllerrykset kohtele meitä tasapuolisesti eikää oikeudenmukaisesti. Maailman myllerrysten murjomaa kaveria ei jätetä heitteille vaan vaikeuksiin omasta tai muista syistä joutuneelle löytyy kanssakulkija tueksi.
Niitä, joilla on liikuntavamma, lukihäiriö, ongelmia mielenterveyden kanssa tai mikä hyvänsä rajoite, autetaan toteuttamaan täysipainoisesti kykyjään.
Jotkut ovat monilahjakkuuksia, jotka tekevät ihmeitä, mihin ryhtyvätkin. Toisten aikaansaaminen on rajoitetumpaa. Ei heitäkään silti roskikseen heitetä. Vai onko arvomaailmamme muuttunut? Dumpataanko kaatikselle ne, jotka eivät "pärjää" meidän systeemissämme?
Onko työelämä epäinhimillistynyt: Ellet kestä, sinut leimataan laiskuriksi, jollaista yhteiskunnan ei kannata ylläpitää. Ellei sinusta saada piiskaamalla työelämän kaipaamaa kokenutta, nuorta, innovatiivista, sosiaalista, ties millaista hyvää tyyppiä, sinua ei kannata ruokkia.
Epätäydelliseksi leimaaminen ja syrjäyttäminen turhauttaa ja antaa aihetta protestoimiseen.
Kaikki öyhöttäjät eivät ole syrjäytyneitä vaan elämässä pärjänneitä ja "kotikylän" arvostamia. Minäkin haluan uskoa, että minua arvostetaan hyödyllisenä yhteisön jäsenenä.
Tiedonkulun avautuessa "kotikylän sankari" ei kuitenkaan enää näytä yhtä merkittävältä. Kenen vika arvostuksen pudotus on? Pitäisikö reivata käsitystään omasta merkityksestä?
Maailman myllertäessä pärjääminen käy epävarmaksi. Ei ole elinikäisi työpaikkoja ja yrittäminen on paljon aiempaa epävarmempaa eikä sille voi tehdä mitään. Joutuu pelkäämään, että epäonnistuu oman onnensa seppänä ja paljastuu luuseriksi. Sellaiseksi, joita on tullut paheksuneeksi.
Jälleenrakentamisen aikana kaikkien työtä arvostettiin ja kaikki ahersivat isänmaan hyväksi. Sodassa henkisesti ja fyysisesti vammautuneita tuettiin työelämässä. Alkoi herätä ajatus, että kaikkia lapsia pitää auttaa kehittämään kykyjään niin paljon kuin mahdollista.
Ei tuo koko totuus ole, mutta jälleenrakennuksen arvomaailmasta ollaan siirrytty pitkälle uusliberalismiin, jonka mukaan yleistä hyvinvointia edistää parhaiten ajamalla itsekkäästi omaa etuaan muista välittämättä. (Tästä voisi kehittää salaliittoteorian)
Onko tuotantokoneisto meitä varten vai me tuotantokoneistoa? Heitetäänkö ne sivuun, jotka eivät täytä työelämän/tuotantokoneiston vaatimuksia? Uskallatko olla oma itsesi, ehkä peräti kriittinen, vai yritätkö teeskennellä olevasi työelämän vaatimusten mukainen?
Kirjoitinpa myrkyllisesti "öyhöttäjistä"
Transferenssin voi yleistää ylläesitettyä laajemmin ihmissuhteisiin. Reaktioni lienee esimerkki transferenssista: (Sosiaalisen) median perusteella olen havainnut "öyhöttäjissä" samoja piirteitä kuin joissakin menneisyyteni ihmisissä, joiden tiedän kohdelleen lähimmäisiään huonosti ja automaattisesti kuvittelen "öyhöttäjät" samanlaisiksi, vaikka en varsinaisesti tunne ketään "öyhöttäjää".
Osa ihmisistä nauttii ilkeilystä, toiset eivät kykene käyttäytymään ystävällisesti, eivät edes ymmärrä vahingoittavansa muita. Jos kokee muun maailman pilkalliseksi viholliseksi, hyökkää aina kun joku tulee lähelle tai avaa suunsa.
Kypsäksi aikuiseksi kasvaa vain, mikäli kasvuympäristössä on tietyt perusasiat kunnossa. Kaikilla ei ole ollut. Yritän ottaa tämän lieventävänä asianhaarana. Omalla kohdallani olen onnistunut :>)
Tämän vuoden (2024) Lucia-neito sai niin julman rasistisen ryöpytyksen, että se antoi aihetta rikosilmoituksiin.
Ennen tätä kohua moni ei Luciasta tiennyt minua enempää: Joulun tietämillä ruotsinkieliset laittavat nuoren blondin päähän kynttiläkruunun, mikä päässä hän laulaa kauniisti kirkossa.
Pätevä toimittaja onnistui soittamaan viidelle rasistisia viestejä lähettäneelle. Yksi julisti avointa rasismia, yksi vältteli ilmaista kantaansa. Ainakin yksi oli kommentoinut niin kuin somessa kommentoidaan — roiskaissut ennakkoluulonsa julki sen enempiä ajattelematta. Ilmeisesti soiton jälkeen hän alkoi niin sanotusti reflektoida ennakkoluulojaan.
Minunkin alitajuntani synkistä syövereistä pulpahtelee monenlaisia ennakkoluuloja. Yritän seuloa järkevät hölmöistä. Alitajunta on usein väärässä, mutta ei aina.
Heikin pohteita > Kirjeitä keinutuolistani > Osallistava yleisötilaisuus (edit: 2024-12-19)
Idealistinen minäni oli lähdössä mielenkiintoisen kuuloiseen yleisötilaisuuteen, mutta realistinen minäni huomautti, että puolen tunnin passiivisena istumisen jälkeen alan hermoilla, onko vielä liian epäkohteliasta poistua.
Todellista huippuluennoitsijaa kuuntelen mielelläni, mutta harva laajasti kehutustakaan puhujasta on minua inspiroinut. Julkaiskoon sanottavansa webissä. Lukiessa voin hidastaa vaikeissa kohdissa, palata aiempaan, pysähtyä sulattelemaan lukemaansa ja poiketa hakemaan lisätietoa muualta. Tutut kohdat voin harppoa vauhdilla.
Video tai podcast menettelee, mutta usein niissä on niin paljon tyhjäkäyntiä, että eksyn tekemään muita hommia.
Teatterissa viihdyn. Sielläkin joudun istumaan passiivisena kuuntelijana, mutta näyttelijöiden repliikeistä on viimeistelty tylsyys pois.
Tyypillisen yleisötilaisuuden päätteeksi, kun kaikki ovat kuuntelusta puuduksissa, muutama onnekkain pääsee osallistumaan viiden minuutin "kysyttävää/kommentoivaa"-osioon, ellei luennoitsija ylitä aikaansa. Viisikin nopeinta viittaajaa saa esittää kommenttinsa, mikäli kaikki noudattavat juontajan pyyntöä puhua "ihan lyhyesti".
Usein kuitenkin heti ensimmäinen "kysyjä" ottaa kaiken irti siitä, että pääsee esiintymään yleisölle: Kiitos ja ylistys puhujalle. Kiitos ja ylistys järjestäjille. Oman CV:n huippukohdat. Lopuksi kysymyksen tapainen, josta selviää, että "olen minäkin asiaan perehtynyt."
Yleisötilaisuus on parhaimmillaan, kun yleisö puhuu ja vetäjä ja luennoitsija kuuntelevat.
Minulle tärkein anti yleisötilaisuuksissa on päästä juttelemaan uusien tyyppien kanssa, mutta yleensä vain tauoilla pääsee puhumaan mielenkiintoisten tyyppien kanssa. Ei taukoja, ei uutta oppia.
Jos ihmiset joutuvat tilaisuuden aluksi kuuntelemaan passiivisena viisikin minuuttia, he virittyvät passiivisiksi kuuntelijoiksi. Tilaisuuden juontaja voi yrittää olla pirteä ja innostava, mutta jos haluaa yleisön osallistuvan, on parasta antaa heidän osallistua ja jutella keskenään ensi minuutista lähtien.
Vierustoverin kättelyä en laske osallistumiseksi.
Jotkut soveltavat opetuksessa flipped learning periaatetta: Oppijat yrittävät opiskella ensin itsenäisesti ja sen jälkeen opettaja auttaa vaikeiden kohtien yli. Oppijat oppivat opiskelemaan omatoimisesti ja opettaja näkee ja kuulee, mitä oikeasti pitää opettaa.
Tiedän kokemuksesta: Toisin tekemistä harjoitellessa tulee hiki niin vetäjälle kuin osallistujille — koekaniineille. Silti flipped yleisötilaisuus on kokeilemisen arvoinen. Osallistujat keskustelevat ja "luennoitsija" tarkkailee ja täydentää tilanteen mukaan.
Tilaisuuden alussa keskustelun aiheella ei ole niin väliä. Joskus porukka tarvitsee apua:
"Pongatkaa itsellenne pari. Mieluiten joku, jota ette tunne. Kertokaa vaikka, mitä odotatte tältä päivältä. Sekin sopii, että olette tulleet huviksenne."
..."Muodostakaapa vähän isompia jutturyhmiä."
"Jos kiinnostaa, mitä muissa ryhmissä puhutaan, vaihtakaa ryhmiä."
Alun jälkeen antoisinta on keskustella pienessä ryhmässä itse asiasta. Tilaisuuden vetäjällä on tietysti tilaisuuden aiheeseen johdattelevia kysymyksiä, mutta ryhmä saa toki keskustella siitä, minkä tärkeimmäksi kokee. Asiantuntija kierrelköön ryhmissä vastaamassa kysymyksiin ja miksei muutenkin osallistumassa, kunhan ei ala luennoida eikä johtaa puhetta.
Perinteisesti "ryhmätöiden purku" hoidetaan niin, että kaikki osallistujat kokoontuvat yhteen ja kunkin ryhmän "sihteeri" lukee vuorollaan ryhmän tärkeimmät havainnot ja kaikki muut kuuntelevat — jos jaksavat. Tavoitteena kai, että kaikki kuulevat kaiken sanotun, mutta tällaiseen mahtuu puhetta ja ajattelua vain vähän. Yksi puhuu ja muiden aivot ovat tyhjäkäynnillä.
Ryhmät kannattaa sekoittaa ja "purkaa" ryhmätyöt pikku porukoissa. Matemaattisesti orientoitunut tilaisuuden vetäjä keksinee kombinointi-algoritmin, jolla sekoittaa ryhmät. Tavallisempi tyyppi voi pyytää porukkaa sekoittautumaan perusteellisesti.
Uudessa ryhmässä juttu kiertyy luontevasti siihen, mitä kenenkin aiemmassa ryhmässä on puhuttu. Tilaisuuden tehon mittarina voi pitää sitä, kuinka paljon ilmassa on ajatuksia ja kuinka aktiivista on osallistujien ajatustoiminta. Pulinan määrä ja sävy kertoo tästä järjestäjille.
Jos yleisötilaisuuden tarkoitus on vaikuttaa maailman menoon, porukkaa pitää tietysti innostaa sopimaan jatkotoimista.
From time to time, (the) tribe (gathered) in a circle. They just talked and talked and talked, apparently to no purpose. They made no decisions. There was no leader. And everybody could participate. There may have been wise men or wise women who were listened to a bit more — the older ones — but everybody could talk. The meeting went on, until it finally seemed to stop for no reason at all and the group dispersed. Yet after that, everybody seemed to know what to do, because they understood each other so well.
Keskustelu yleisötilaisuudessa kannattaa kääntää dialogiksi. Dialogin tavoitteena on oppia ymmärtämään toistemme ajattelua.
Maailma on niin monimutkainen, ettei kukaan yksinään kykene muodostamaan kunnollista käsitystä maailman menosta. Kannattaa yrittää ymmärtää kaikenlaisten ihmisten 'outojakin' ajatuksia. Helpottaa yhteiseloa, kun tietää, miten kaveri ajattelee ja miksi. Ehkä kaverin ajatukset jopa auttavat täydentämään tai korjaamaan omia ajatuksia.
Ilmastonmuutos, luontokato, poliittinen jakautuminen, yms. ovat ongelmia, joita ei voi ratkaista ymmärtämättä, mitä eri ihmisryhmät niistä ajattelevat ja miten he ne kokevat.
Ilman keskinäistä luottamusta yhteisö ei saa mitään aikaiseksi. Kun opimme tuntemaan toisemme ja ymmärrämme toisiamme, uskallamme luottaa toisiimme.
Dialogissa kaikki ovat tasa-arvoisia ja vapaita puhumaan. Emme tee päätöksiä, emme pyri olemaan samaa mieltä emmekä yritä vaikuttaa toistemme ajatteluun. Yritämme oppia ymmärtämään käsiteltäviä asioita ja miten eri tavoin niistä ajattelemme. Samalla opimme ymmärtämään omaa ja toistemme tapaa ajatella ja kokea.
Alitajuntani on rakentanut käsitykseni ihmisistä ja ihmisyhteisöistä siitä kaikesta, mitä olen elämäni varrella nähnyt ja kokenut. Kukaan muu ei ole nähnyt eikä kokenut aivan samaa kuin minä, joten käsitykseni on erilainen kuin kellään muulla. Mutta ei kai kukaan kuitenkaan ole kasvanut ja elänyt niin oudoissa oloissa, ettenkö dialogin myötä voisi oppia ymmärtämään heidänkin ajatteluaan.
Dialogissa ei pidä miettiä, onko samaa vai eri mieltä kulloisenkin puhujan kanssa, vaan pitää yrittää saada selville, mitä hän oikein ajattelee, miten hän on päätynyt outoon ja ehkä ärsyttäväänkin näkemykseensä. Voi vaikka kysyä, millaiset kokemukset ovat moisen näkemyksen tuottaneet. Siitäkin kannattaa kertoa, mitä tunteita, muistoja yms. hänen puheenvuoronsa itsessä herättää.
Dialogisessa keskustelussa toisten ajattelua ei saa yrittää muuttaa, mutta omaansa saa muuttaa, jos siltä tuntuu. Toisilta voi kysyä tarkentavia kysymyksiä, jos osaa kysyä kritisoimatta toisen ajattelua.
Ei ole noloa muuttaa mieltään, eikä ole noloa pysyä kannassaan.
Osallistujien pitää rakentaa tasa-arvon ilmapiiriä, jossa kaikista tuntuu turvalliselta kertoa sellaisistakin ajatuksista, joita arvelee muiden pitävän hassuina tai tyhminä. Mikään ei saa tuntua liian nololta kerrottavaksi. Dialogissa ei kilpailla siitä, kuka näyttää fiksuimmalta.
Parhaimmillaan dialogin ilmapiiri on niin rauhoittava ja turvallinen, että onnistumme tutkailemaan omia reaktioitamme ja ehkä jopa rohkenemme kertoa niistä.
Dialogissa emme pyri ratkaisemaan tunnettuja ongelmia vaan löytämään jotain, mitä emme edes osanneet etsiä. Dialogissa sopii tuoda esiin epävarmuuksiaan, epämääräisiä aavistuksiaan ja antaa epämääräistenkin mielleyhtymien ohjata keskustelua. Rönsyjä ei kannata kitkeä ennen kuin ne on varmistettu rikkakasveiksi.
Dialogissa pitää sietää omaa ja toisten epävarmuutta. Toisten epävarmuutta voi helpottaa pyrkimällä aidosti ymmärtämään heidän ajatteluaan ja osoittamalla kiinnostuksensa.
Parhaimmillaan dialogissa onnistuu kuuntelemaan itseäänkin. Mitä ajatuksia, tunteita, muistoja toisten puheet herättävät?
Dialogi paljastaa meille alitajuntamme syövereissä piilotelleita uskomuksiamme, kuvitelmiamme, tarpeitamme ja arvostuksiamme. Oma rajallisuus ja raadollisuuskin tulee esille. Toisten puheet saattavat ärsyttää. Häpeä tai syyllisyys tekee vaikeaksi kertoa jotain tärkeän tuntuista. Dialogin ilmapiirissä meillä on tilaisuus pysähtyä toisten avulla tutkimaan itseämme.
Dialogissa ei pidä pelätä epämääräisten aavistusten esittelyä eikä rönsyilyä, mutta silti puheenvuorojen pitäisi jotenkin liittyä aiempiin: "Kuuntelin, ymmärsin sinut näin ja se herätti tällaisen ajatuksen ..."
Hedelmällisintä, mutta myös haastavinta dialogi on, kun osallistujilla on aivan erilainen tausta. Jokainen käyttää oman alansa sanastoa ja puheenparsi on jokaisella omanlaisensa. Pitää rohjeta vaatia selityksiä oudoilla ilmaisuille ennen kuin päästään hämmästelemään ajattelun ja näkemysten eroja.
Koska dialogi tuo esiin, miten eri tavoin koemme asiat, se synnyttää jännitteitä osallistujien välille. Jännitteitä ei pidä pelätä eikä yrittää purkaa. Jännitteet ovat oppimismahdollisuuksia, joita pitää rohjeta tutkia kaikessa rauhassa.
Kun ymmärrän toisten ajattelua jännitteen takana, minussa saattaa herätä hyödyllinen epäilys oman ajatteluni ylivertaisuutta kohtaan.
Dialogin voi antaa soljua luovasti leikitellen. Voin tuoda esille ajatuksia, joiden liittymisestä aiheeseen ja toisten puheisiin minulla on vain hämärä aavistus. Silti dialogi saattaa urautua niin, että jotain oleellista jää piiloon.
Urautumisen välttämiseksi kannattaa välillä hahmotella dialogin tuottamaa kokonaiskuvaa käsiteltävästä aiheesta ja sen syy-seuraussuhteista ja tiivistää, mistä ollaan samaa, mistä eri mieltä. On hyvä myös varmistaa, ovatko kaikki saaneet riittävästi tilaa tuoda esiin näkemyksiään ja kokemuksiaan.
Erikseen kannattaa keskustella siitä, mitä on opittu itsestä ja toisista, osallistujien keskinäisistä suhteista ja dialogista.
Dialogin onnistumisen edellytys on, että ei pyritä tekemään päätöksiä, eikä tavoitella muuta kuin parantaa osallistujien ymmärrystä. Dialogin tuoma lisäymmärrys auttaa tekemään parempia päätöksiä, mutta päätökset pitää tehdä myöhemmin eri tilaisuudessa.
Heikin pohteita > Kirjeitä keinutuolistani > Tilastollisesti yliedustettu? (edit: 2024-12-19)
TV:n ajankohtaisohjelmassa perussuomalaiset ehdottivat, että kiintiöpakolaiset pitäisi valita helposti kotoutuvista kristityistä venezuelalaisista eikä islamin uskoisista maista, koska heidän kotoutumistodennäköisyytensä on käytännössä nolla.
Realisti: Tunnen tilastot! Maasta X tulleista syyllistyy raiskauksiin 0.75‰, mutta kantasuomalaisista vain 0.5‰. Maahanmuuttajat ovat siis selvästi yliedustettuina rikostilastoissa.
Promilleluvut keksin itse, kuten somessa on tapana, mutta suuruusluokka ja -järjestys ovat todellisia.
Kukkahattu-täti: 0.75 ‰ - 0.5‰ = 0.25‰ eli useimmissa ( = 0.5‰) tapauksissa maahanmuuttaja ja suomalainen raiskaavat samasta syystä?
Realisti: Mieti vähän, millainen on jihadisti-soturi ja millainen rehti suomalainen työmies. Ihan eri syistä raiskaavat meidän naisiamme.
Eikä noin voi laskea. Et kai tosissasi esittänyt noin naurettavaa laskelmaa?
Kukkahattu-täti: Et kai sinäkään tosissasi esittänyt laskelmaasi yliedustuksesta?
Suomessa vangeista valtaosa on miehiä. Se jos mikä on tilastollista yliedustavuutta. Mitä voimme siitä päätellä suomalaisista miehistä?
Maasta X tulleista noin kymmenestä tuhannesta tilastoon joutuneesta miehestä enemmistö on nuoria. Tilastotietojesi mukaan heistä kymmenkunta on syyllistynyt raiskaukseen. Meinaatko, että loput 9990 ovat potentiaalisia raiskaajia?
Suomalaisista miehistä on tilastosi mukaan raiskannut reilu tuhat. 10 vastaan 1000.
Onkohan tilastossasi mukana suomalaiset impotentit vaarit? Se selittäisi promilleissa lasketun ...
Realisti: Selitys on islam, joka on maan X valtauskonto. Tilasto osoittaa vastaan sanomattomasti, että muslimien kotoutumis todennäköisyys Suomeen on käytännössä nolla.
Kukkahattu-täti: Miten laskit kotoutumistodennäköisyyden?
Islamin eri haaroihin uskovia lienee yhteensä pari miljardia. Tilastossasi on noin 10 000 maasta X muuttanutta. Enimmät kai tosiaankin islamin uskoisia. Heistä noin kymmenen on tilastosi mukaan syyllistynyt raiskauksiin.
Mitähän puolueeton oikea tilastotieteilijä sanoisi laskelmistamme?
Todellista tietoa kotoutumiseen vaikuttavista tekijöistä saisi jututtamalla maahanmuuttajia. Selviäisi, mikä kellekin on kotoutumisessa vaikeaa ja miten kotoutumista voisi helpottaa. Selviäisi sekin, miksi jotkut eivät edes yritä kotoutua ja onko tyyppejä, jotka eivät kotoudu, vaikka yrittäisivät ja vaikka heitä ei syrjittäisi.
Osa pakolaisista haaveilee paluusta kotimaahansa eivätkä halua kotoutua kuin tilapäisesti.
On selvää, että sodan kauhuja paenneet saattavat tarvita apua toipuakseen.
Realisti: Kiintiöpakolaisiksi kannattaisi ottaa Venezuelan sosialistihallitusta paenneita kristittyjä. Hullu vasemmistolainen presidentti on romahduttanut rikkaan öljymaan talouden niin, että kansalla ei ole ruokaa, ei lääkkeitä eikä terveydenhoito pelaa. He ovat aitoja hädänalaisia.
Kukkahattu-täti: Hädänalaisia ovat, mutta sieltä pakenevia saatetaan silti pitää elintasopakolaisina. Nälkäkuoleman uhka ei liene turvapaikkaperuste. Onkohan siellä pakolaisleirejäkään?
Onko hullu vasemmistolaiseksi julistautunut diktaattori pahempi kuin oikeistolaiseksi tai Jumalan/Allahin oikeaksi kädeksi julistautunut hullu?
Realisti: Sikäläiset kotoutuisivat helposti, koska kulttuuri siellä on sama kuin meillä.
Kukkahattu-täti: Latinokulttuuri = suomalainen kulttuuri? Latinokulttuuriahan pidetään naisia vähättelevänä macho-kulttuurina. Väkivaltaisen äijä-uhon tyyssijana.
Realisti: Tuohan on typerä stereotypia. Mikään ei alista naista niin kuin islam.
Kukkahattu-täti: Stereotypioita, joo.
Totta kyllä, vanhoillisen islamin turvissa äijät uskaltavat ylläpitää "perinteisiä perhearvoja", mutta fundamentalisti-äijät eivät ole läheskään koko islam.
Etkö pelkää, että Keski- ja Etelä-Amerikasta tulee huumeiden salakuljettajia tai että huumejengien väkivalta leviää tänne?
Realisti: Eivät he kuitenkaan ole mitään talibaneja eivätkä ISIS-terroristeja niin kuin "pakolaiset" muslimimaista.
Kukkahattu-täti: Esimerkiksi Afganistanista yrittävät paeta erityisesti naiset, jotka haluavat harjoittaa ammattiaan tai jatkaa opintojaan tai yrittäjän uraansa. Taliban vainoaa erityisesti koulutettuja, joilla on kansainvälistä kokemusta. Pitää olla melkoinen taulapää, ellei erota tällaista pakolaista fundamentalistisesta taliban-äijästä.
Realisti: Jos ihmiset saisivat itse päättää ahkeruudellaan ansaitsemistaan rahoista, verovarojen tuhlaaminen pakolaisten hyysäämiseen lopetettaisiin kerta kaikkiaan. Emme kuitenkaan voi pelastaa kaikkia maailman hädänalaisia.
Kukkahattu-täti: Jos saisin itse päättää, en maksaisi veroja. Suomen talous ei minun rahoillani pelastu 😁.
Maksan kuitenkin ja onneksi muutkin maksavat oman osuutensa.
Kun kaikki demokraattiset sivistysvaltiot tekevät oman osuutensa hädänalaisten auttamiseksi, sillä jo on merkitystä.
Realisti: Suurin osa pakolaisista jää silti pelastamatta.
Kukkahattu-täti: Auttaminen pitää hengissä kykyämme empatiaan. Empatiakyvyttömät, joille ei ihmisten kärsimys eikä ihmishenkikään merkitse mitään, ovat aiheuttaneet suurta kärsimystä kautta aikojen, kun taas taipumus pyyteettömään kanssaihmisen auttamiseen on pitänyt ihmislajin hengissä evoluution pyörteissä.
Realisti: Vain oman heimon porukoita on autettu. Vierasheimoiset on tapettu tavattaessa. Ilman tervettä kansallista itsekkyyttä maahantunkeutujat kuppavat meidät kuiviin.
Kukkahattu-täti: Tehokkainta auttamista on pitää kurissa härskit kuppaajat meillä ja muualla. Nälkä loppuu maailmasta, kun loppuu heikompien hyväksikäyttäminen.
Totta kai jokainen pitää huolta, että itsellä ja lapsilla on kaikki ihmisarvoiseen elämään tarvittava, mutta ihminen on jäävi arvioimaan, milloin itsekkyytensä on tervettä, milloin kohtuutonta kahmimista.
Tuntuu, että hädänalaisia pitäisi auttaa enemmän, mutta tuntuu, että vaikka itsellä on hädänalaisia paremmat oltavat, ei kuitenkaan riittävän hyvät.
Tämän ristiriidan ihmismieli ratkaisee toiseuttamalla hädänalaiset: Ei heitä voi auttaa, jokainen on itse vastuussa pärjäämisestään, laiskurit eivät ansaitse apua.
Kirjoittelen myös toisentyylistä pohdintaa . Luonnoksia syntyy vauhdilla, mutta tiivistäminen etenee verkkaisesti.