Harjoitellaan peliohjelmointia pythonilla ja opitaan samalla matematiikan ja Newtonin mekaniikan soveltamista
Muutama python-kielinen videopeli, joiden ohjelmointi ja pelaaminen opettaa matematiikkaa ja Newtonin mekaniikkaa.
Seuraavassa ohjelmoidaan vaihe vaiheelta Python-kielisiä peliohjelmia. Harjoitusten tekemistä helpottaa edelläesitetyn scratch-harjoituksen tekeminen.
Nämä harjoitukset tekemällä ei välttämättä opi kaikkia ohjelmoinnin saloja, mutta harjoituksen ohjelmissa hyödynnetään useimpia Python ohjelmoinnin perusrakenteita niin, että harjoitusten tekemisen myötä voi tutustua syvemmin Python-ohjelmointiin.
Harjoitukset vaativat jonkin verran matemaattista ajattelua, mutta eivät edellytä matematiikan eikä fysiikan esitietoja, mutta niin haluttaessa pelejä voidaan hyödyntää Newtonin mekaniikan ja siihen liittyvien matematiikan osa-alueiden opetuksessa. Pelien avulla voi myös tutustua differentiaaliyhtälöiden numeeriseen ratkaisemiseen.
Selitykset ja ohjeet eivät vielä riittäne aloittelijalle, joten vika ei ole sinussa, jos harjoitukset tuntuvat liian vaikeilta.
Maaliskuu 2015
Rakennetaan vaihe vaiheelta videopeli, jossa jahdataan hyttysiä. Hyttyslätkää ohjataan näppäimillä z,x, nuoli-ylös ja nuoli-alas. Ohjelma pysäytetään joko esc-näppäimellä tai sulkemalla peli-ikkuna.
Wed Apr 22 08:13:34 2020
Seuraavassa pelissä ammutaan mörssärillä. Sen kuulaan vaikuttavat Maan vetovoima ja ilmanvastus. Mörssäpeliä seuraavan pelin avaruusalusta liikuttelevat Maan ja Kuun vetovoiman sekä rakettimoottorit. Siksi on hyvä kerrata, miten kappaleiden liikkeitä lasketaan.
Kesäkuu 2015
Tässä pelissä tehtävänä on osua vanhan ajan mörssärillä esteen takana olevaan maaliin.
— Mörssäriä suunnataan ylös ja alas nuolinäppäimillä.
— Numeronäppäimistön + ja - -merkkeillä säädetään ajopanoksen kokoa
— Numeronäppäimistön näppäimillä 1, 2, ja 3 voit valita tykinkuulan tiheyden.
— z- ja x- näppäimillä voit siirtää mörssäriä.
Mörssäri on ladattu, kun sen piippu muuttuu punaiseksi. Se laukaistaan painamalla välilyöntiä.
F1-näppaimen vaikutuksen voit selvittää itse.
Wed Apr 22 08:14:27 2020
Tehtävänä on ohjata avaruusalus Maata kiertävältä radalta Kuuta kiertävälle radalle.
Alusta ohjataan nuolinäppäimillä sekä z- ja x-näppäimillä.
x kiihdyttää alusta isolla raketilla, z jarruttaa isolla raketilla.
Nuolet vasemmalle ja oikealle hidastavat ja kiihdyttävät pienemmällä voimalla.
Ylä- ja alanuolilla rakettia voi ohjata sivusuunnassa liikerataan nähden.
Jos tekee kiihdytykset ja hidastukset oikein, sivusuuntaista ohjausta
ei tarvitse.
F2 tuo näkyviin ohjaamista helpottavia suureita.
Numeronäppäimistön 0, 1 ja enter vaikuttavat pelin nopeuteen.
Numeronäppäimistön + ja - zoomaavat näyttöä
m- ja k- näppäimet siirtävät näytön keskipisteeseen joko Maan tai
Kuun
F1 jättää aluksen radan näkyviin.
Perehdy ohjelman toimintaa tarkemmin lukemalla koodia.
Avaruuslento ei ole helppoa. Seuraavat peukalosäännöt saattavat auttaa.
Wed Apr 22 09:45:29 2020
Innostunut harrastaja — ehkä itsekin innostun — voi täydentää pelejä ja tehdä uusia.
Ohjelman vaiheittaisesta kehittelystä ei voi tehdä yllä olevan kaltaisia dokumentteja käsityönä. Virheiltä ei voisi välttyä. Kerran dokumentoitua ohjelmaa ei liioin voisi parannella eikä täydentää, koska dokumenttien korjaaminen vastaamaan muutoksia olisi aivan liian työlästä ja virhealtista.
Onneksi pythonilla oli melko helppo automatisoida vaiheittaisen kehittelyn dokumentti.
Toukokuu 2015
Tällä ohjelmalla on tuotettu tämän sivuston python-ohjelmien esittelyt.
Wed May 24 13:09:20 2023